Sider

onsdag den 8. maj 2013

Tak til vejrguderne...


.... for regnvejret. Det trængte haven i hvert fald til. Og som Signe Wenneberg skrev på facebook, så føles det lidt "counter-productive" og ikke særligt bæredygtigt, at gå og vande have med drikkevand fra hanen.
Så det er faktisk ok, at få en fridag fra haven idag, og lytte til tordenvejret, der buldrer forbi derude.

Ellers har det været nogle travle dage...

Vejret har været dejligt lunt, og jeg har brugt mange timer i haven. Et af de bede, hvor der skal være georginer, er ved at være klar til indflytning nu. Jeg tror at vi sætter planterne her i den kommende mini-ferie. Risikoen for nattefrost er vist ovre, i hvert fald i vores del af landet.
På trods af, at jeg har foræret en del georgineknolde væk, bliver bestanden ved med at vokse... Mest fordi svigerforældrene bliver ved med at forsyne os med flere. Så nu har jeg udset mig et sted mere i haven, hvor vi må lave et bed, ellers får vi aldrig plads til dem allesammen :-)

I køkkenhaven er kartoflerne så småt på vej op. I sidste uge såede jeg en række med forårsløg og en med almindelige rødbeder, samt plantede nogle Tagetes ud som biologisk skadedyrsbekæmpelse: Angiveligt bryder nematoder og andet skidt sig ikke om duften, og nogle af de forskellige flyvende insekter bliver også forvirrede af den. Så der er hermed plantet en række mellem rodfrugterne. Så krydser vi fingre for, at de holder gulerodsfluen på afstand.

Igår plantede jeg første hold forspirede kepa-løg ud. De var faktisk nemmere at håndtere end forventet, så hvis det bliver tørvejr senere idag, står resten af løgene samt sommerporrer nok for tur.

Fandt desværre en død kaninunge igår morges. De er begyndt at få øjne og måsle rundt, og den var sikkert kommet for langt væk fra reden og var frosset ihjel. Sørgeligt, men det er jo hvad der sker :-( De andre har det godt og vokser med lynets hast. I løbet af få dage tonser de sikkert rundt over det hele.

Ellers gik weekenden med to gange hundeudstilling i Roskilde. Her skulle jeg for første gang i ringen med min "lånehund". Lørdag kæmpede vi lidt om hvor skabet skulle stå, og han måtte nøjes med en pæn kritik, men ingen placering. Søndag gik det bedre - Han stod i det mindste nogenlunde stille, og dommeren var en meget behagelig mand, der tog sig rigtig god tid. Her blev det til en endnu pænere kritik samt en fjerdeplads :-)
Nu er jeg spændt på om hunden meldes til næste gang i Jylland, og om jeg bliver inviteret med. Det var virkeligt fedt at være lidt i aktion igen, men det er jo ejerens penge og opdrætterens omdømme, der står på spil, så de skal jo synes, at jeg præsenterer hunden ordenligt.
Det har givet blod på tanden ifht at få en hund mere, men det har nok stadig lange udsigter...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar