Sider

torsdag den 23. maj 2013

Havevandring


Det blæser og er køligt derude, men idag kigger solen endelig frem efter regnvejret hele dagen igår. Så jeg gik lige en tur i haven med kameraet. Der er godt gang i køkkenhaven, og det er super dejligt. Der var et par dage her i starten af maj, hvor det hele så lidt ørken-agtigt ud, men nu er der spirer på vej op mange steder, og alle udplantnings-planter lader til at have klaret ærterne og nydt godt af regnen.

Vi har endelig fået en skrukhøne! Jeg har i et par uger gået og sukket efter en, da jeg så gerne vil ruge æg af en ny race ud, og så i lørdags lå hun der pludseligt.
De sidste par dage har derfor været præget af lettere 'æggepanik', da æggene helst skal skaffes nogenlunde hurtigt, så hun ikke opgiver projektet midt i det hele.
Egentlig havde vi en aftale med én i lokalområdet, men han har vist sig mere end almindelig svær at komme i kontakt med, så nu køber jeg æg fra en opdrætter i Nordjylland. Han sender først mandag, så de ikke strander på posthuset weekenden over, så jeg krydser arme og ben for, at vores høne er en meget stædig én af slagsen... Ellers må jeg gå rundt med æg i BH'en, eller håbe at jeg får en rugemaskine i fødselsdagsgave :-)

 Noget af køkkenhaven <3 Er faktisk ret stolt af det her projekt. De sidste dages kombination af regn og varme har virkelig sat skub i væksten...

Især kartoflerne har fart på!

For et par dage siden plantede jeg majs ud. Dem er jeg ret spændt på. De står i forlængelse af hønsegården, så de med lidt held også skaber lidt skygge derinde. Bag og mellem dem skal der stå sylteagurker. Det skulle være en god kombination, og de skulle være hårdføre nok til at klare mosten på friland...

Små, fine rødbeder på vej op også... Og assorteret ukrudt ;)

Spinat, romainesalat, fennikel og pluksalat også godt på vej... Vi kan snart plukke de første baby leaves.

Pluksalat (og et par romaine på afveje)

En rødlig variant af spidskål har også klaret udplantningen selvom de første dage var noget tørre. Jeg er meget spændt på hvor store problemer vi får med kålsommerfuglelarver og den slags...

Rækker med skiftevis gulerødder og løg. Og nogle Tagetes :-)


Æbletræet er SÅ flot i øjeblikket. Jeg kan huske, at jeg også tog billeder af det sidste år, da vi lige havde købt hus. Så er cirklen sluttet og vi har 1 års jubilæum på bøhlandet!

Tomaterne flyttede i drivhuset i weekenden. Det er helt utroligt som de pludselig får fart på, når de får adgang til mere lys og jordvolumen. 

 Agurkeblomst. De står stadig i potter, og jeg burde måske tage dem ind ved udsigten til en kold nat...

Chili'erne er også glade for at få mere plads om fusserne. Manden synes, at det er lidt overdrevet med ti forskellige sorter af chili og peberfrugt, men hvad ved han om det ;-)

Blodbøgen er sprunget ud. Et af mine absolutte yndlingstræer i haven!

Sidste år, vistnok i forbindelse med min fødselsdag, købte manden nogle haveorkidéer til mig. Men i flytterodet og diverse byggeprojekter blev potterne glemt på en tør plads langt inde under et træ. Og da jeg huskede dem igen, opgav jeg dem, da de jo sikkert var døde ovenpå den mishandling...
Men for ikke så længe siden kiggede vi af ren nysgerrighed alligevel til dem, og så var der sørme spirer på vej op i tre ud af fire potter!
De har nu fået en ordenlig plads i haven, sammen med vores nyanskaffede Hosta'er.
Jeg er jo orkidé-nørd, men må nok se i øjnene at interessen er lidt for ustabil til at jeg kan holde liv i de tropiske typer indendørs. Men så er det rigtig fedt hvis jeg kan få dem til at fungere som stauder i haven i stedet for!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar