Sider

onsdag den 3. april 2013

Gang i gartneriet


Imens jeg venter på, at jorden bliver til at grave i, er der gang i forspiringen indendøre...

Idag er der således blevet sået slangeagurker, drue/sylteagurker, salatagurker, jungleagurker, alm zucchini squash, butternut squash og hokkaido græskar. Måske en anelse tidligt for nogle af dem, men kunne altså ikke styre mig, og bakken med roottrainers kunne jo ligeså godt blive fyldt op!


Iøvrigt er diverse borde, gulve og vindueskarme fyldt til bristetpunktet af chili, tomater, kål, kartofler, selleri, diverse sommerblomster, løg, porrer mm, og mange af dem begynder at se lidt ranglede ud, så nu må frosten altså godt snart fise af, så den køkkenhave kan komme igang!


Til mit dimissions-tamtam i påsken fik jeg iøvrigt et lille kumquat træ. Ren tankelæsning fra giverens side, for jeg har faktisk gået og tænkt på, om ikke vores udestue ville være god til lidt citrus. Google siger, at kumquat er en af de mest hårdføre citrus-typer, og kan tåle nogle frostgrader om vinteren, så det lyder umiddelbart lovende. Og frugterne smager godt!

Derudover blev jeg begavet med nogle gavekort, så var en tur i "storbyen" igår for at shoppe lidt... Det blev til endnu en River Cottage bog til samlingen. Valget stod mellem den og en ny bog om jagthunde, men blev enig med mig selv om, at en kogebog alt andet end lige nok var mere aktuelt - eftersom vi nok ikke skal have ny hund før om 5-10 år. Selvom jeg drømmer om en udstillings-egnet bracco italiano, engelsk pointer eller vizsla - Suk!


... Så det blev altså "en Hugh", igen. Og det virker som en rigtig god og brugbar kogebog, men nogle nemme og reelle opskrifter... uden for mange eksotiske/dyre indslag på ingredienslisten.
Ironisk nok har jeg ikke været den store grøntsags-spiser og har svært ved at trylle noget nyt og inspirerende frem af de hjemmedyrkede ting, men her giver denne bog i hvert fald en masse gode idéer, der skal afprøves når køkkenhaven bugner om nogle måneder!
Og så er der en opskrift på noget kanin-stuvning, som helt klart skal prøves af meget snart!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar