Sider

onsdag den 17. april 2013

Så blev det forår!


Nå, der er lidt længere mellem indlæggene 'her i hytten' end det var planen... Men nu er vejret jo endelig blevet godt, og så måsler man jo rundt ude i haven i stedet for at sidde foran skærmen.

Men nu tager jeg et velfortjent hvil efter at have slæbt jord hele formiddagen. Vi er nemlig ved at lave om på indretningen i drivhuset, og samtidigt få skiftet noget af jorden ud med lækker kompost fra genbrugsstationen, som vi hentede lørdags.


Sådan så det ud for hhv knap et år siden, og så idag. Før var der bare en midtergang og så to brede bede på hver side. Bedene var brede nok til to rækker tomater, men det var lidt besværligt at komme til de inderste, da planterne voksede til. Så nu har vi indrettet det med to smalle bede langs kanten og et bed i midten i stedet for. Derudover har vi gravet ca. 30 cm ned, så vi får en bedre arbejdshøjde. Samtidigt er jorden blevet gravet godt igennem og blandet med ca. 30% genbrugskompost og noget gødning, så nu er den fuld af krudt til dette års grøntsager! :)


Ude i haven er der også kommet skub i tingene pga. vejrskiftet. Hyancinter popper op langs husmuren, og Fritillaria persica (i familie med kejserkrone), som vi satte sidste efterår, ser ud til at have klaret ærterne og har fået fart på - Den glæder jeg mig til. Den ser ret spektakulær ud på billederne.


Flere forårsblomster ...


Det vælter også op med tulipaner og påskeliljer alle vegne. Her skal jeg vist igang med at ordne kanten på græsplænen. Havde vist fejlvurderet hvor løgene lå, da jeg sidst var igang... :)


Indenfor er jeg virkelig ved at løbe tør for plads. Der er potter og spirekasser OVERALT: Her er det græskar, squash og forskellige slags agurker, der vælter op. Selv med min videnskabelige baggrund er det altså stadig lidt magisk at putte et lille, tørt frø og i jorden og så se planterne vælter op struttende af livskraft på nogle få uger.


Mange af tingene er rykket ud i udestuen, hvor der om natten er lunere end i drivhuset, men køligere end i resten og huset, og bestemt mere lys. Georginerne spirer, selleri, løg, broccoli og diverse sommerblomster er godt på vej, og tomater mm. kommer på dagsophold herude i solen.


Søndag/mandag skulle der gerne komme et kuld kaninunger, så der er blevet gjort hovedrent hos den vordende mor og installeret redekasse, hvis hun har lyst til at bruge sådan en. Det bliver hendes første kuld, så jeg er spændt på hvordan det går, hvor mange unger der kommer, og i hvilke farver.

Den anden hunkanin, som blev parret samtidigt, var desværre skindrægtig, så hun blev parret om i weekenden, så hun kommer til at få unger ca. 18 dage forskudt af den anden. Det var ellers lidt idéen, at ungerne skulle være lige gamle, så de kunne sættes sammen i én, stor boks i perioden fra ca. 8 ugers alderen til de bliver kønsmodne... Men nu må vi finde på noget andet.

Som moderne forbruger, der er vant til kød fra foliebakker, er det lidt af en udfordring at lave mad af sådan et helt dyr med knogler und alles. Man skal tænke i lidt andre baner, end hvis det var et reelt stykke kyllingebryst fra supermarkedet.
Så derfor ligger der faktisk stadig fire hele kaniner i fryseren. Har besluttet, at en af dem - og en af hanekyllinger - skal på menuen i næste uge, og så må jeg angribe udfordringen.
I min nye River Cottage kogebog er der en opskrift på noget kanin-tomat-ragout, som lyder lækkert, så den kaster jeg mig nok ud i... Og så regner jeg med, at kyllingen skal langtidssteges i ovn ved lav varme. Jeg tror dog ikke at den er gammel nok til at være sejt, men just in case... :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar