Sider

tirsdag den 23. april 2013

Status på projekt køkkenhave


Fredag eftermiddag, da manden kom hjem fra arbejde, kunne vi langt om længe gå igang med 'Projekt Køkkenhave'. Vi hentede den fræser, som naboen var så venlig at låne os, og gik igang.
Køkkenhaven er et semi-rektangulært stykke jord, hvor der skal være fem store højbede på hver side af en midtergang.
Vi (eller dvs. manden) gik straks igang med at fræse den ene side af haven.


Lørdag gik det meste af formiddagen med at måle op, og afsætte pinde og snore. Det tog meget længere end forventet, da der stort set ikke er en eneste ret vinkel at gå ud fra, men det lykkedes til sidst, blandt andet ved hjælp fra Pythagoras-lærdommen fra gymnasiet - Science rules ;)

Hundene nød det gode vejr lørdag i fulde drag, og de var med i haven det meste af dagen. Selvom der ikke blev tid til gåtur, var de alligevel godt møre, da dagen var omme.

Sidst på eftermiddagen så den kommende køkkenhave sådan ud, og inden aften var der kommet et bed mere på plads:


Søndag var vi i gang igen fra morgenstunden. Nogle af bedene drillede lidt, fordi terrænet åbenbart skråner, og min lettere autistiske mand vil så gerne have, at det hele er i vater - Og det blev det så, til sidst.


Byggemand Bob i fuld gang.


Tre, fede madammer nød solen og fulgte med i vores byggeri. Vi måtte desværre aflive den fjerde, sorte høne, som var været trist i et par dage - Æv! Men sådan er det, at holde dyr.
Vores nye hane er desuden begyndt at spille lidt rigeligt op, når jeg fodrer om morgenen. Imorges talte jeg i hvert fald med store bogstaver til ham. Han har bare at stikke piben ind snart, ellers ryger han samme vej. Jeg accepterer ikke aggressive dyr, og haner lader desværre til at være noget sværere at "tale til fornuft" end eksempelvis hunde.
Vi har nok lært, at det sjældent er uproblematisk at anskaffe en voksen hane. Hvis den nye også bliver et problem-dyr, bliver løsningen nok at udruge nogle kyllinger, og så beholde en sød, tam hanekylling, som vi kan præge.



I weekenden gjorde vores tæve Only sig også bemærket på facebook. Jeg lavede et indlæg om hvordan hun er begyndt at luge skvalderkål. Hun graver omhyggeligt de spæde skud og hvide rødder op og spiser dem. Det kan man da kalde økologisk ukrudtsbekæmpelse :-)
Only har i øvrigt været en såkaldt udstationeringshund - Dvs. at hun på papiret har tilhørt opdrætteren, men boet hos os, og vi har været ansvarlige for den daglige pasning og pleje. I sidste uge underskrev jeg så diverse papirer, så hun nu officielt er min egen hund.
Hun er ikke blevet den udstillingshund eller avlstæve, som jeg havde ønsket mig, og havde vi mulighed for at gå ud og købe hunden, havde vi måske fundet en ny familie til hende. Men vi har hverken økonomi eller tid til en ny hund lige nu, og Only er noget af det sødeste lille kræ, så nu bliver hun hos os resten af sine dage :-)



 Igår, mandag, var jeg til møde i a-kassen det meste af dagen. Det gik ret smertefrit, og systemet virker umiddelbart mere menneskeligt og fleksibelt end jeg havde fået indtryk af - men måske bliver jeg klogere.
Da vi kom hjem, fik vi flyttet rundt på det sidste jord, og fræset anden halvdel af køkkenhaven, så den er klar til højbede, og vi fik afleveret fræseren tilbage til naboen.

Idag står den på CV-skrivning, rengøring, tøjvask og såning af majs og salat. Måske er det ok, at vejret er lidt trist - Så kan jeg nå nogle af de kedelige, indendørssysler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar