Sider

søndag den 1. maj 2016

Overvintrede vidunderblomster


Her i huset er vi ikke så gode til at begrænse os... Og en af de efterhånden mange ting, som vi samler på, er forskellige sorter af vidunderblomster (Mirabilis sp.). Disse blomster giver den skønneste middelhavsstemning i haven, især i sommeraftenerne når deres duft breder sig.



Mest består vores interesse i en ret uorganiseret samling af frø - nogle købt, nogle fået og nogle samlet på ferie sydpå. Senest på Sicilien, hvor vidunderblomsterne gror overalt både i potter og som ukrudt i grøftekanten.




Jeg har flere steder læst, at vidunderblomster danner en knold, som kan overvintres ligesom georginer, men jeg har aldrig målrettet gået efter det, da de er så nemme og hurtigere at dyrke fra frø.

Men nu har vi i to somre haft nogle planter i et par krukker på terrassen. Om efteråret bliver toppen klippet af planterne og krukkerne bliver flyttet ind i vores frostfrie udestue, hvor vi så ellers glemmer alt om dem og ikke gør noget særligt hele vinteren.

Sidste forår prøvede jeg for sjov at begyndte at vande krukkerne lidt, og sørme om ikke planterne hurtigt begyndte at skyde igen. I år har jeg gjort nogenlunde det samme - I slutning af marts fik begge krukker en topdressing af krudt-komposten fra genbrugspladsen og en skvat vand i ny og næ. I starten af april begyndte de så at skyde:



Og pt ser de sådan ud...


Jeg er ret imponeret over hvor kraftigt de skyder. Det går meget hurtigere end vores georginer, som blev sat til forspiring nogenlunde samtidigt.¨

I år har jeg sået ekstra mange frø, da vores opbevaring af georginer ikke gik efter planen og vi mistede en stor del af vores knolde. Derfor har jeg brug for lidt andet, der kan fylde i bedene. Måske prøver jeg at grave nogle knolde af vidunderblomsterne op til efteråret for at se om de også kan vinteropbevares løst og ikke kun i krukke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar