Sider

mandag den 2. maj 2016

Boganmeldelse: How to grow winter vegetables

I dag har været endnu en dag på sofaen med the og kleenex. Næsten tortur, når der er vigtige opgaver på arbejdet, og strålende vejr til havearbejde udenfor. Men det er man desværre ikke selv herre over.

Så tiden måtte gå med noget andet, og det blev så at impulskøbe en ny e-bog. Jeg har i en periode luret lidt på Charles Dowdings no dig metode, og pt. deler jeg også andre gartneres frustationer over, at der bare er nul og niks at komme efter i køkkenhaven i øjeblikket, med undtagelse af måske en tot purløg og nogle rabarber. Ukrudtet vælter op, så det er jo nok ikke forholdene, den er gal med.

Ovenstående bog er super inspirerende!

Udover at forklare principperne i "no dig gardeningen", er der udførlige guides til hvordan man forlænger dyrkningssæsonen i køkkenhaven. Meget af det er måske ikke nyt, men alt bliver forklaret på en meget fin og pædagogisk måde. Jeg kører med et fire-årigt sædskifte i min haven, og mht. efterafgrøder har jeg altid haft svært ved at gennemskue hvordan det skulle lykkes uden at lave kludderi i mit nøje planlagte sædskifte.
Den slags tager Charles Dowding med ro, og mener ikke at det har den store effekt, at sædskiftet brydes hist og pist - sålænge en overordnet plan om, at fx kål ikke skal stå samme sted i årevis overholdes.

Der er lange beskrivelser af hvad der kan dyrkes som efterafgrøde, hvornår det i så fald skal forspires og hvornår man kan forvente høst. Der er også en vinter-orienteret såkalender, så man kan se hvad man skal nå fx i maj for at kunne hente grønt i haven til marts. Derudover er der et super afsnit om hvad varierende grad af ekstra beskyttelse kan gøre for at forlænge sæsonen, samt lidt tips til vinteropbevaring af de ting, man må høste i efteråret.

Jeg er i hvert fald inspireret, og bogen suser ind som en af mine favoritter om køkkenhaven. Jeg kommer til at gribe min køkkenhave lidt anerledes an i år pga. denne bog,  og så har jeg en plan om også at tage drivhuset i brug til efteråret, når tomaterne er færdige. Det bliver super godt! Køb den før din nabo! - hvis I ellers er fortrolige med at læse på engelsk...