Sider

mandag den 28. april 2014

Opskrift: Fisn'n'chips


Er som altid elendig til at opdatere bloggen, og når vejret nu endelig viser sig fra sin pæne side, bliver der endnu længere i mellem!

Vi har en frituregryde, som vi hiver frem med mellemrum, når vi gerne vil have noget "snask", men stadig på den hjemmelavede måde.
Jeg har aldrig været den store fan af at spise fisk, men har fået øjnene op for de fish'n'chips, man kan få inde i Torvehallerne. Men nu er de altså lidt dyre, og det er måske også overkill at tage helt til København fordi man er lækkersulten, så jeg satte mig for at finde en opskrift, så jeg selv kunne lave det herhjemme...

Selve fisken er lavet efter denne opskrift, og tartarsaucen efter denne

Fish'n'chips med tartarsauce

Til cirka tre personer (eller mig og en sulten mand)

500g hvid fisk, i dette tilfælde filet af mørksej, skåret i passende stykker

Til dejen:

2 dl øl
2 dl hvedemel
Lidt salt
2 æggehvider

Øl og mel piskes sammen i en skål. Æggehviderne piskes stive i en anden skål, og vendes i ølblandingen sammen med salt. Hviderne gør dels at dejen "puffer op" når den steges, og binder eftersigende også bedre til fisken.

Fiskestykkerne dyppes i dejen, og steges 3-4 styk ad gangen i cirka 180 grader varm olie i cirka 4 minutter (eller indtil de er gyldne). Lægges efterfølgende på fedtsugende papir og gives et drys salt.

Til tartarsaucen (halv portion af den oprindelige opskrift):

100g mayo (fx Hellmanns)
1 spsk creme fraiche eller yoghurt
1 tsk kapers, hakket
1 tsk purløg, hakket
1 hakket cornichon
½ tsk dijonsennep
½ tsk tørret (eller frisk) estragon
Salt og peber

Det hele blandes sammen i en lille skål. Estragonen smager godt igennem, men det synes jeg ikke gør noget. Og så har jeg lige opdaget, at der i den opringelige opskrift også skulle lidt alm. løg i, men det glemte jeg i farten. Men resultatet blev altså rigtigt godt, så det behøver man efter min mening ikke :-)

Vi fik ovnbagte fritter den. Man kan selvfølgelig også smide dem i frituren, hvis det skal være rigtigt snasket, men nu forsøgte jeg alligevel at holde fedtprocenten bare lidt nede ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar