Sider

fredag den 27. december 2013

Chokoladekage med rødbede


I bedste Gertrud Sand stil fik jeg en foooodprocessor i julegave af min søde mand, og den har genoplivet lysten til at eksperimentere lidt mere med madlavningen igen. Det har ellers stået lidt stille på det sidste, da jeg har haft hovedet fuld af job, jobsøgning og juleri...

Lige siden jeg første gang blev præsenteret for konceptet i et afsnit af 'River Cottage' har jeg været lun på tanken om at bruge rødbeder i en chokoladekage. Blandt andet fordi vi stadig har nogle stående i køkkenhaven, og da de efterhånden har noget roe-størrelse, er de nok ikke værd at bruge på så mange andre måder.

Jeg valgte at forsøge mig med en opskrift fra Familie Journalen.

Ingredienser

4 små eller 3 store æg
300g sukker
200g revet, rå rødbede
150g smør
100g hvedemel
2 spsk vaniljesukker
1 tsk bagepulver
4-6 spsk kakao
100g chokolade

Æg og sukker piskes sammen.
Smørret smeltes.
Chokoladen hakkes, og rødbederne skrælles og rives.
'Æggesnapsen' blandes med mel, vaniljesukker, bagepulver, kakao, rødbede og chokolade. Til sidst røres det smeltede smør i.
Dejen heldes i en form på 35 x 25 cm og bages 40 minutter ved 170 grader.


Resultatet blev ok. Rødbeden gør helt bestemt noget godt for konsistensen, og kagen var blød og fugtig.
Men - den smagte altså lidt af rødbede.
For et bedre resultat næste gang skal jeg nok bruge en ordenlig bitter, mørk chokolade. Jeg brugte bare den billige kogechokolade fra Fakta, og det giver altså en kage, der er lovligt sød, og hvor smagen er chokolade måske ikke er gennemtrængende nok. En god chokolade med en kakaoindhold på omkring 70% vil sikkert også maskere smagen af rødbede lidt mere.
Derudover skal rødbeden næste gang rives på det fine rivejern. Denne gang brugte jeg det grove, og jeg tror at rødbeden går mere i ét med dejen hvis den er mere findelt.

Men på trods af disse små-justeringer er det bestemt en kage, der skal bages igen, og det er en genial måde at få fyret nogle rødbeder af på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar