Sider

onsdag den 3. juli 2013

Opskrift: Langtidsstegt hanekylling i stegeso med "harissa"-kartoffelsalat


Tid til en opskrift :-)

Vi havde en hjemmeavlet hanekylling i fryseren, og jeg har i et par dage ledt efter en god opskrift, som ikke var sådan traditionel dansk. Jeg er nemlig ikke så meget til "mormor-mad".
Og meget gerne en opskrift hvor jeg kunne tage min nye stegeso i brug.

I min søgen fandt jeg så denne her: http://klidmoster.dk/2011/01/romertopf-langtidsstegt-kylling-med.html

... samt en opskrift på kartoffelsalat i en kogebog. Begge i sådan lidt afrikansk/mellemøstligt tema.

Resultatet blev rigtigt godt, så derfor bliver opskriften nu gemt her, så den er nemlig at finde i fremtiden.

Kyllingen:

1 stk hanekylling på godt 1 kilo
4 gulerødder
1 laurbærbæad
2½ dl grøntsagsboullion

Flydende honning (det havde vi ikke lige på lager, så jeg lavede en klæbrig sag af brun farin opløst i lidt vand - virkede udmærket!)
1 tsk sennepsfrø
1 tsk fannikelfrø
1 tsk groft salt
4-5 hele peberkorn

Gulerødder skrælles, snittes groft og smides i bunden af stegesoen.
Kyllingen smøres ind i honning og 'rubbes' derefter med de tørre krydderier, som inden da har fået tæsk i en morter.
Dyret placeres ovenpå gulerødderne, og boullionen hældes ved.

Stegesoen sættes i den kolde ovn, som tændes på 130 grader og steger i 3 timer. Derefter tages låget af, og dyret for 15 min mere ved 225 grader, så den får lidt farve.

Evt kan man lave lidt sauce ved at si skyen fra, smage til med salt og peber og jævne med marizena.

Harissa-kartofler:
... Opkaldt efter nordafrikansk chili-dip. Vidst lidt af en tilsnigelse, men det smager godt :-)

2 pers

½ kg kartofler fra haven - kogt møre, men stadig varme.
2 spsk mayo - hjemmelavet, eller Hellmans.
1 fed hvidløg, hakket meget fint
½ rød chili u. kerner, hakket meget fint
1/4 tsk stødt koriander
1/4 tsk stødt spidskommen
½ spsk hakket mynte

Krydderier røres i mayo'en, og kartoflerne vendes i og trækker mindst ½ time inden servering. Smagte super godt. Vil sikkert også egne sig godt til en alm bøf :-)

..

Det er ikke hverdagsmad, da kyllingen skal have så længe i ovnen, men den var dejlig mør og saftig, så det er helt sikkert en god måde at lave hjemmavlet hanekylling på. Krydder-rubben kan jo bare laves af nogle andre krydderier efter smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar