Sider

søndag den 24. marts 2013

Ompotning og navlepilleri

Jeg er overraskende dårlig til det her arbejdsløs. Jeg havde egentlig regnet med, at det ikke ville være det store problem for mig, at sove længe og se idiotiske mængder dårligt TV, men jeg kan faktisk ikke finde ud af det.
På trods af, at jeg måske ikke har været den mest flittige specialestuderende på planeten, føler jeg mig virkeligt rastløs nu, hvor det ligesom er overstået.

Oprydning og rengøring har aldrig være min stærkeste side, indrømmet.

Men nu er 1. salen SPOTLESS, og det samme er køkkenet. Har endda vasket LOFTET, og sorteret rodekassen med krydderier og andre småting.

Idag skal kaninstalden have den store tur, og det skulle stuerne egentlig også, men der camperer kæresten pt. med halsbetændelser, og sætter hvis ikke pris på at blive forstyrret af hvid tornado med støvsuger, så det må vente lidt.


Lidt om chili

Idag er det også blevet tid til, at plante de små chili-planter over i større potter...
Det er første år, jeg dyrker chili fra frø, og det går indtil videre noget nemmere end forventet, og spiringsprocenten har været god: 24 planter ud af 30 frø, og af de 10 sorter, jeg har sået, er der mindst én af hver, så det er jeg tilfreds med. Der bliver vist rigeligt til drivhuset, samt lidt at forære væk.

Det drejer sig om følgende sorter:

"Brun peberfrugt" - Fra planteskole-plante, som vi købte forrige år.
"Orange peberfrugt" - Frø fra alm supermarkeds-peber.
Aroncagua - Snackpeber-agtig sag.
Apache
Jalapenos
Toftegårds citronchili
Hungarian Hot Wax
Cherry bomb
Pepperoncini - Italiensk (mild?) chili, som skulle være super at sylte
Fish pepper

Frøene er en skøn blanding af nogle jeg har byttet mig til, fået foræret, selv taget fra frugter eller købt hos min foretrukne frø-pusher.

De blev sået i starten af februar i sådan et minidrivhus, og sat til spiring i på gulvet i et rum med gulvvarme.

  

Sådan så det ud cirka midt i februar, hvor et par spirer allerede begyndte at titte frem


Og i begyndelsen af marts var de fleste spiret, og blev rykket op i soveværelsevinduet.


18. marts er andet sæt rigtige blade på vej, og det er nu snart tid til at få lidt større potter at bo og vokse i :-) 




Og sådan ser de så ud idag, hvor de er komme over i nye potter. Forhåbentlig kan de blive stående i dem indtil de skal i drivhuset :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar