Sider

onsdag den 27. marts 2013

Et par gode dage...

... Især hvis du spørger vores han-kanin.
Han har nemlig haft damebesøg over de sidste 2-3 dage, og med lidt held skulle der gerne være en to hold kaninunger på vej til om en måneds tid.

Vi har ikke decideret jord til vores ejendom, udover en stor have, så vi har ikke mulighed for at holde store dyr som svin eller kvæg, der kan forsyne os med kød. Kaniner var derfor et spændende alternativ, da de kan nøjes med noget mindre plads, og rent økonomisk har de en fornuftig foder-til-kød omsætning i forhold til andre slagtedyr.
Så vi har startet et mindre opdræt bestående af en han og to hunner. Racerne er en blanding af fransk vædder, som er ret stor, og hvid landkanin, som giver store kuld og hurtig kødsætning. Idéen er, at blandingen skal give mange, hurtigtvoksende, store kaniner.
Indtil videre har vi kun haft et enkelt kuld, som var lidt af en "hovsa". De kom i oktober, og blev slagtet for en måneds tid siden. De blev ikke så store igen, men det skyldes sikkert blandt andet, at de er vokset op i et koldt klima. Forårs- og sommerkuld bliver sikkert større, og så kan forældredyrene også snart få lidt mere spændende foder i form af grønt fra haven.

Kaninungerne fra det første kuld - I alle regnbuens farver :-)

Der er mange, der ikke bryder sig om tanken. Blandt andet min svigerfar, som har frabedt sig at få serveret kanin. Og mange af mine venner og veninder synes også, at det er "synd". Personligt synes jeg, at det er langt mere synd at købe discountkød i supermarkedet fra dyr, der har levet en mere eller mindre kummerlig tilværelse.
Vi ved at vores dyr har haft ordenlige liv. De har gået i rene omgivelser, med forholdsvis god plads, fået ordenligt foder og ingen medicin. Dét kan jeg godt putte i munden med rigtig god samvittighed.
Men i Danmark har vi ikke rigtigt tradition for at spise så meget kanin, så det er faktisk svært at finde på retter at lave. Heldigvis er der en del lækre opskrifter fra blandt andet Italien og Frankrig, som skal prøves ved lejlighed. Og så vil jeg også forsøge simpelthen at bruge kødet til de samme ting, som jeg normalt bruger kylling til: wok-retter, pastasalater mm.

....

Idag er det så en uge siden, jeg blev kandidat. Ugen er primært gået med at rydde op, gøre rent og købe ind. På fredag får jeg nemlig besøg af hele familien, plus svigerfamilien, for at fejre min titel som arbejdsløs ;-)
Det skal nok blive rigtig hyggeligt, men hold da op - Det er faktisk svært at planlægge mad til så mange mennesker. Det bliver et par travle dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar