Sider

onsdag den 9. juli 2014

Verdens bedste salat - Med spidskål!

Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ikke ligefrem den sunde type, der altid fylder mig med mad fra de helt rigtige dele af kostpyramiden. Jeg elsker kød og kulhydrater, og må - på trods af køkkenhave og drivhus - ind i mellem tvinge mig selv til at få nok grønt og fibre. Jeg synes for eksempel godt, at en grøn salat kan være en anelse uinspirerende - også hvis bladene og tomaterne er hjemmedyrkede.

Men i et anfald af "nu-skal-det-dælme-laves-om" købte jeg et spidskål på tilbud. Vores egne er endnu ikke klar, men det skader jo ikke at øve sig lidt forinden, så man får det bedst mulige ud af luksus-udgaven fra egen have senere.

Og så googlede jeg... Og fandt denne opskrift som en af de første. Nedenstående er en variation heraf, da indholdet i mit køkkenskab var lidt anderledes:

Spidskålssalat med æble, mandler og sesam

Til 2 personer - som tilbehør til noget andet (men kan sagtens spises solo, fx til frokost)

Ingredienser:

½ spidskål, alt efter størrelsen
½ æble
1 håndfuld mandler
1½ spsk sesamfrø
lidt olie

1 spsk olivenolie
½ spsk flydende blomsterhonning
1 spsk æbleeddike
salt og peber

Spidskålen snittes fint, evt. på mandolinjern. Æblet skæres ligeledes i fine tern eller skiver, og blandes med spidskålen i en skål.
Lidt olie varmes op på en pande, og mandlerne (med hinder) ristes heri. Sesamen rister med til sidst - de skal ikke have mange sekunder.
Olivenolie, honning, æbleeddike og salt og peber puttes i et lille glas med låg, rystes og vendes i salaten.
Mandlerne hakkes groft og tilsættes salaten sammen med sesamfrøene.

Salaten er rar og mættene, og det salte og sprøde fra mandler og sesam gør det til en ny favorit her i huset. Som den oprindelige opfinder skriver: Den smager faktisk så godt, at man næsten skulle tro, at den var usund.

Jeg tror ikke, at de specifikke ingredienser er så vigtige... Dressingen skal blot indeholde en kombination af fedme, syre og sødme, og mandlerne kan sikkert fint erstattes med andre nødder, frø og kerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar