Sider

søndag den 2. marts 2014

Kanin i sennepssauce


Her i min "between jobs ferie" har vi haft besøg af min far, hvor jeg blandt andet benyttede lejligheden til at kaste mig over en hjemmelavet bearnaisesauce. Det gik overraskende godt - Den skilte ikke, og smagen var ganske vanedannende. Helt sikkert ikke sidste gang!

Min far er lidt af en madnørd, og vant til at spise i blandt andet det franske og italienske køkken, så endelig havde vi en gæst, der ikke rynkede på næsen af, at få serveret kanin! Det er faktisk en af grundene til, at vi har lukket ned for vores lille kaninopdræt - Det er åbenbart ikke noget man kan servere for alle, da rigtigt mange danskere har en meget stædig holdning til kanin som kød.

Jeg benyttede lejligheden til at prøve en fransk klassiker: Kanin i sennep. Jeg sjussede mig frem, som jeg som oftest gør, men opskrift og fremgangsmåde er nok primært baseret på denne her.

Ingredienser

En hel kanin på cirka 1,5 kg, parteres i 2 x køller, 2 x forben og 2 x rygstykker med filet og mørbrad.
1 løg, hakket
3 fed hvidløg
1 stængel bladselleri i tern
2 gulerødder i tern
2 spsk dijon sennep
1 tsk estragon
1 tsk timian
Cirka 3 dl hønseboullion
1 glas hvidvin
1 dl piskefløde
Evt maizenajævning
Salt og peber

Kaninstykkerne brunes i en gryde, og lægges derefter til side imens løg, hvidløg, selleri og gulerødder svitses. Kødet kommes tilbage i gryden, og sennep, krydderuter, hønseboullion, vin og fløde tilsættes.
Retten simrer i 1½-2 timer indtil kødet er mørt og begynder at falde af benene - tiden afhænger lidt af kaninens alder, så man skal føle sig lidt frem.
Om nødvendigt jævnes retten til sidst med maizena.

Serveres med et drys frisk persille, båndpasta og brød.

Normalt (det vil sige til pølser og hotdogs) er jeg ikke så meget til sennep, men denne ret er virkelig god og lækker... En rigtig fransk bonderet, og noget af det mest vellykkede vi indtil videre har fået lavet med vores hjemmeavlede kaniner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar