Sider

søndag den 1. januar 2017

Planer for haven og selvforsyning 2017


Godmorgen, derude!

Så skriver vi 2017 og det er tid til at se frem mod et nyt år. Jeg så et citat på facebook den anden dag, som var meget i stil med: "Et nyt år er 365 blanke sider i en ny bog - lad det blive en god bog". Og det vil jeg tage til mig.

De sidste 4 måneder har været præget af vores nye hundehvalp, som var en stor drøm, der endelig kunne gå i opfyldelse. Men i hælene på det fulgte også en masse udfordringer, da den ene af de gamle hunde ikke ville acceptere hvalpen. Det gav anledning til mange frustrationer i det lille hjem, og blandt andet derfor har der ikke været meget tid eller overskud til haven her i efteråret, som jeg havde ønsket mig. Men nu er den gamle hund ved at tø op overfor hvalpen, og vi ser frem til et 2017 med færre udfordringer af den slags :-)

Sansa - vores ungarnske vizsla - gjorde sin entre i september 2016

Hvad skal der så ske i 2017?

Vi skal i hvert fald have svin igen. Det er et stort arbejde i de 4-5 måneder vi har dyrene gående til opfedning, men i 2016 fik vi optimeret lidt på foder- og vandforsyning, så det fremover gerne skulle være lidt nemmere. Kødet er fantastisk populært blandt vores venner - I starten var vi bekymrede for, om vi kunne komme af med kødet, men der er stor efterspørgsel, så det er ikke et problem. 2016 var også året, hvor vi havde besøg af dyrlægen. Det er selvfølgelig aldrig fedt, men det var rart at få det afmysteficeret lidt, og den økonomiske kindhest var faktisk ikke så slem.

Græsafklip fungerer både som mad og seng

Som sædvanligt var vores frilandskyllinger også en succes i 2016. I 2016 sørgede vi for at lægge kyllinge-holdet tidligt på året, så pladsen var ledig til et holde juleænder sidst på sommeren. Det fungerede rigtigt godt, og vi opfedede 10 store, mulardænder, som var en hel anerledes kødfuld oplevelser end ænder fra Supermarkedet, hvor det meste smelter væk i ovnen. Svømmefugle er, med deres dobbelte fjerdragt, mere besværlige at plukke end kyllinger, og det kom måske som en overraskelse for os, men da først der var indkøbt plukkevoks, gik det faktisk fint. Det er lidt angstprovokerende at være "ansvarlig" for andre menneskers julemiddag, men det tilbagemeldinger vi har fået, har kun været positive, så mon ikke 2017 byder på et hold ænder igen.

Ællingerne på en af deres første ture i det fri

En influenza-ramt forårsdag i 2016 købte jeg et par af Charles Dowdings bøger som e-bøger på iPad'en. En af dem var "How to grow winter vegetables" som i korte træk handler om hvordan man med planlægning og timing kan få høst fra sin køkkenhave næsten året rundt. På grund af førnævnte hundehvalp blev det ikke til det store i år, men bogen har inspireret mig enormt meget, og i 2017 skal det være!

Derudover er jeg blevet helt hooked på hans no-dig metode, og jeg er gradvist ved at konvertere de ti højbede i køkkenhaven til den dyrkningsform. Og så har jeg fået kompost på hjernen, så glæden var stor, da jeg opdagede at man kan få en gratis kompostbeholder gennem vores kommune. Vi har tre store kompostbeholdere, hvor vi komposterer strøelse fra dyrene, græsafklip mm., men vi har ikke været så flittige i forhold til husholdningsaffald endnu... Så det er på to-do listen for 2017.

Køkkenhaven i december 2016, hvor jeg er igang med at sprede kompost på de ledige bede.
 I 2017 vil jeg bestræbe mig på at få skrevet lidt mere på bloggen, men det kan bare være svært at nå det hele, og medier som facebook og instagram er bare hurtigere og nemmere at bruge. I desto mindre vil jeg gøre et forsøg :-) Og ellers sker der mere på min facebookside "Vores Køkkenhave" og på min instagram "elisabethen4070".

Godt nytår!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar